ElineBA.reismee.nl

Eerste weekend in Buenos Aires

Hallo allemaal!

Vorige week om deze tijd zat ik nog in het vliegtuig, en inmiddels ben ik al behoorlijk gewend aan het leventje hier. Gek is dat! Dit keer schrijf ik zittend in m'n kamertje met de lamp aan en de ventilator, en buiten regent en onweert het, maar het is wel benauwd. Ergens heeft het ook wel wat, buiten flitsen en knallen en het geluid van de regen op de patio (zolang je de deur niet uithoeft dan). De komende week schijnt het zo te blijven, dus ik ben blij met m'n zojuist aangeschafte gadget: een paraplu! Mijn vorige verhaal was na m'n eerste dagje lab, dus ik heb een heel weekend om over te vertellen! Hoogtepunten: het nachtleven van Buenos Aires en twee eerste keren van typisch Argentijnse tradities.

Vrijdag op het lab begon het praktisch werk, en dat viel me een beetje tegen omdat er met ELK apparaat dat we gebruikten wel iets mis was. Het apparaat gaf bijvoorbeeld bij alle metingen een score van 0.002 (is téveel toeval), na wat rondvragen in het instituut was de reactie: 'ja, probeer hem maar een keer uit en aan te zetten, soms doet ie het dan weer'. Of de deksel van de centrifuge ging na het spinnen niet meer open, wat resulteerde in een begrijpende blik van een labgenoot en de tip 'ja gewoon blijven proberen, had ik vanmorgen ook, na ongeveer 20 keer gaat ie vanzelf een keer open'. Daarnaast waren alle voorraden op, tekort aan glaswerk etc etc. Kortom, het gaat hier allemaal wat anders dan wat ik gewend ben. En het is duidelijk dat ze geen geld hebben voor fancy apparaten. Maar, het is erg gezellig op het lab en het werk wat ze doen is goed, het duurt alleen wat langer om tot een resultaat te komen. Maar ik denk dat ik het hier wel naar m'n zin ga krijgen!

Vrijdagmiddag (hier is het 'middag' tot aan het avondeten, dus tot een uurtje of negen) was ik erg moe, ik denk nog van de reis en van alle nieuwe indrukken. Maar het was een erg mooie dag, dus ben met een John, Amerikaanse huisgenoot, en Fidela, de schoonmaakster/werkster, naar een park in Palermo gegaan. Erg mooi! Een beetje vergelijkbaar met het Vondelpark denk ik, enorm veel mensen aan het hardlopen, fietsen, skeeleren, skateboarden. Een prachtige plek, paar palmbomen erbij, romantisch bruggetje. Er schijnt ook een mooie rozentuin te zijn maar die was helaas al dicht. Vervolgens hebben we besloten niet thuis te eten en heeft Fidela (een Peruaanse) ons een Peruaans restaurant laten zien. Eten bestond uit een paar hele kippen met goeie zelfgemaakte patat en salade. De inrichting was, nou ja, die was er gewoon eigenlijk niet (zie foto), en alle blikken van de bezoekers waren op de televisie gericht. Er was namelijk een voetbalwedstrijd aan de gang, dan weet je het wel met Argentijnen. Maar erg leuk, zonder Fidela had ik deze plek nooit gevonden, en het eten was erg goed! Dit tripje betekende trouwens dat ik voor dat ik er erg in had in een TREIN in Buenos Aires zat. Had me eigenlijk voorgenomen om dat niet te doen gezien recente omstandigheden, maar... ik leef nog!

's Avonds met ik met twee andere huisgenoten meegegaan naar een zogenaamde 'boliche' (=club/disco). De groep waarmee ik was bestond uit Amerikaanse exchange studenten, eerlijk gezegd niet m'n eerste keus maar het was een geslaagde avond en het was erg leuk voor mij dat ze me uitnodigden! In overeenstemming met het stereotiepe beeld van Argentinië gaan veel dingen hier op een vrij inefficiënte manier. In de boliche viel dat me nog eens op. Als je een drankje wil, ga je eerst in de rij om een ticket te kopen voor je drankje. Als je dat ticket hebt, kun je vervolgens nog een keer in de rij gaan staan om je daadwerkelijke drankje te halen. Achter een bar van ongeveer vier meter breed staat dan één mevrouw drankjes in te schenken. En cocktails/mixdrankjes zijn hier veel populairder dan bier, dus dat inschenken duurt ook wel even. Tsja, ff wennen. Volgens mij kan het handiger

Wink
.

Zaterdag was ik van plan m'n tan bij te werken (zit nu in het vervelproces van afgelopen woensdag trouwens), maar het was echt VEEL te warm om je in de zon te begeven. Gelukkig is er ook schaduw op het dakterras. Ik ben al sinds ik hier ben van plan om m'n lesboek Spaans eens goed te bestuderen en de lonely planet, om tripjes buiten Buenos Aires uit te stippelen en een tangoschool te zoeken. Ik weet niet wát ik doe, maar vrije uurtjes gaan zo voorbij met skypen, met huisgenoten praten etc. dat het er nog niet echt van gekomen is. 's Avonds kregen we pizza in de casa, en daarna heb ik met twee huisgenootjes de bars in Palermo (hét uitgaansgebied) verkend. Erg leuk, op veel plaatsen live muziek en pleinen omgeven door alleen maar bars. Echt levendig dus, tel daarbij op dat de temperatuur heerlijk is om je buiten te begeven, en dat het erg lang doorgaat. Nadeel van de grote stad is wel dat je echt lang bezig bent voor je thuis bent. Optie taxi is te duur. Optie lopen is te ver. Optie bus is de beste, maar dat betekent dat je op de bus moet wachten, en vervolgens door de file (ja in die wijk is er de hele nacht file)richting huis gaat, dan wegens gebrek aan kennis van de stad niet bij de juiste halte uitstapt waardoor je uiteindelijk nog 45 minuten naar huis moet lopen. Ik zeg voor het gemak halte, maar bussen hebben eigenlijk geen uitstaphaltes hier, je moet zelf opletten waar je bent en als je eruit moet druk je op de knop en stopt de bus. Best lastig dus als je de stad niet kent

Wink
. Goed, wat ik wilde zeggen is dat het dus altijd wel een uurtje duurt voordat je weer thuis bent en dan wordt het al snel laat.

Zondag was het enorm warm. Perfecte dag om '¡que calor!' uit te roepen. Weer geen tan dus, tenzij je inderdaad in de schaduw ook wat bijkleurt. Zondag rustig aan gedaan, maar wel de dag van de twee Argentijnse tradities! Eerste typisch Argentijns ding, het drinken van 'mate', wat je eigenlijk gewoon op z'n nederlands uitspreekt (mah-tee). Het zit eigenlijk een beetje tussen thee en koffie in en over de bereiding ervan zijn boeken vol geschreven. Het belangrijkste van mate is dat je het deelt met het gezelschap waar je je in verkeert. Er is één mate beker, daar doe je de bladeren in, vervolgens schenk je er heet water bij en gaat de beker rond waarbij iedereen een slokje neemt. Als het water op is vul je het weer bij. Ik vond het best lekker! Je kunt er ook suiker of sap bij doen, heb ik nog niet geprobeerd. Ik moet sowieso een eigen mate-beker gaan kopen hier, ze worden ook overal op straat gekocht in allerlei designs, mooi souvenir! En om de komende zes maanden mate uit te drinken natuurlijk. Veel Argentijnen nemen hun mate-beker gevuld met bladeren en een thermoskan met gekookt water mee naar het park en gaan daar dan met z'n allen mate zitten drinken (met z'n allen uit één beker dus). Best knus! Owja, niet onbelangrijk, als je ziek bent is het beleefd om mate vriendelijk af te slaan, aangezien je met z'n allen aan hetzelfde pijpje zit. Tweede eerste keer: een Argentijnse asado! Komt neer op een barbecue. Argentijnen staan bekend als enorme vleeseters, nou dat heb ik geweten, een biefstuk van zo'n formaat heb ik nog nooit gezien! In mijn huis doen we elke zondag asado, in het huisje boven op het dakterras. Er werden naast biefstuk ook worsten en groenten op de asado gegooid en er was salade en brood. Lekker! En feit is dat het vlees hier goed is, nog een stereotyp wat ik kan bevestigen.

Nou, nu is de werkweek weer begonnen, heb zin om op het lab aan de slag te gaan. En wie weet kan ik een middag of anders zeker in het weekend weer meer van Buenos Aires gaan ontdekken! Dan horen jullie het weer

Laughing
.

Veel liefs,

Eline

Reacties

Reacties

wilmy

nou, weer een spetterend verslag, Eline! (mis ik weer
foto's?), tot gauw op skype? veel liefs, en truste (0.46 u),
mama

Lucy

Leuk, Eline, heel leuk. Ga zo door!

Lieve groet

Carlijn

Klinkt helemaal niet verkeerd, dat leventje daar! Hou me via skype maar weer op de hoogte :)

Femke

Hee Eline,

Had ons mam gevraagd de link van je weblog door te sturen en ben inmiddels ook aangemeld.
Super tof dat je in Buenos Aires zit, ik lees en kijk graag mee!

groeten uit Erp!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!