ElineBA.reismee.nl

Salsa, tango en dulce de leche

Hallo allemaal!

Ten eerste bedankt voor de verjaardagswensen! Heeft er zeker aan bijgedragen dat het een leuke dag was!

Waarschijnlijk gaat dit een lang verhaal worden, want ik ga jullie bijpraten over twee weekenden waarin ik de toerist heb uitgehangen, mijn verjaardag, en mijn leventje als (tijdelijke) 'porteña'(= vrouw die in Buenos Aires woont).

Begin maar met de (officiële) reden waarom ik hier ben: het lab. Elke dag loop ik een halfuur door de straten van mijn wijk Belgrano naar het instituut (en 's middags weer terug). Metro/bus kan ook, maar het weer is hier nog heerlijk dus ik vind het lekker om te lopen. Tis trouwens wel oppassen geblazen met hondendrollen hier, de Potgieter- en Da Costastraat in Oss zijn er niets bij! Op heb lab heb ik inmiddels met wat technieken geoefend, maar het grootste deel van de tijd heb ik niets nuttigs te doen, dus lees ik wat artikelen of ik maak Spaanse grammatica-oefeningen (die kan ik wel gebruiken!). Het is deze week nog even wachten tot de muizen 'klaar' zijn, dwz dat ze het stadium hebben bereikt waarin wij dingen willen onderzoeken. Dus een beetje saai tot nu toe, maar binnenkort gaat het feest echt beginnen

Wink
. Even een Spaans update: het is al minder vermoeiend om de hele dag Spaans aan te horen en het proberen te begrijpen, maar vloeiende zinnen produceren is nog steeds een zeldzame aangelegenheid... Het voordeel van hier wonen/werken is wel dat je veelgebruikte uitdrukkingen/woorden snel oppikt, dingen die ik in m'n Spaanse les nooit geleerd heb. Mijn favoriete zinnen tot nu toe zijn: 'si, obvio!' (obvio betekent zoveel als het Engelse 'obviously!') en 'in serio?' (denk dat jullie deze ook wel voelen, zoiets als 'meen je dat serieus?' of 'seriously?!'). Dus in sommige gevallen is Spaans helemaal niet zo moeilijk. Eerlijk gezegd lach ik me af en toe kapot om woorden die ik uit het Engels en die met een andere uitgang in het Spaans aan bestaan. To continue= continuar bijvoorbeeld. Nou is dit niet echt een grappig voorbeeld, ik kom even niet op een grappig voorbeeld, maar echt de meest onvoorstelbare woorden worden 'verspaanst'. Dat maakt het op zich makkelijk, maar het lijkt toch allemaal makkelijker dan het is. Ik ben nu de verleden werkwoordstijden aan het bestuderen, een drama in het Spaans. In het Spaans zijn er meer verleden tijden dan die wij gebruiken, dus ten eerste is het al moeilijk om te bedenken welke tijd de juiste is. Ten tweede zijn er heeel veeel onregelmatige werkwoordsvervoegingen. Vormen die echt helemaal niet 'logisch' klinken, dus dat aanleren gaat niet echt natuurlijk. Gelukkig hoor ik ze vaak genoeg voorbij komen hier, dat helpt om er een beetje gewend aan te raken. Over het algemeen kan ik m'n punt wel overbrengen in het Spaans, en de ene dag gaat het beter dan de andere dag. In het huis spreek ik vooral Engels met huisgenoten, of eigenlijk Californische slang. Dat is soms wel verwarrend, ik praat af en toe midden in een gesprek opeens Nederlands tegen de Amerikanen en tijdens het avondeten (wordt Spaans gepraat) floept er soms een Frans woord uit... Ik hou vol, ook al lijkt het af en toe niet op te schieten, het kan niet anders dat ik hier elke dag weer dingen leer. Over zes maanden vloeiend, mét Argentijns accent, dat is het doel
Wink
.

Goed, nu even naar de écht leuke dingen. Aangezien Argentinië en Zuid-Amerika vaak met dans geassocieerd worden, en ik wel van een dansje hou, leek het me leuk om les te nemen. Vorige week zaterdag ben ik daarom naar een lokale dansschool gegaan om een lesje salsa uit te proberen. En dat was echt heel leuk! Het was officieel een beginnersles, maar de andere deelnemers waren toch al behoorlijk advanced. Omdat ik al wel vaker danspasjes heb geleerd ging het redelijk vlot! Salsa dans je met een partner, het voordeel was dat de man leidt (uiteraard) dus dat ik meestal nogal stevig een bepaalde kant op werd geduwd zodat je niet anders kan dan de goeie kant op draaien en de goede stapjes zetten. Alleen de salsa-attitude zit er na één lesje nog niet in, maar ik vind het de moeite waard om dit vaker te doen! Dan de tango, hoewel het me eerst wat duf leek, ben ik nu helemaal om! Afgelopen vrijdag ben ik naar La Viruta geweest, de place to be voor een avondje tango. De avond begint met een vrij massale maar wel goeie les, en later op de avond wordt er vrij gesalsa'd, getango'd, en gerock-'n-roll'd (in het spaans is de spelling gelukkig niet zo ingewikkeld), en is er op vrijdag een show. We waren wat laat, dus heb vrij weinig van de les meegekregen, maar wel m'n eerste tango gedanst! Voor de vrouw zijn de pasjes niet zo ingewikkeld, tel daarbij op dat de man wederom leidt, en daar is je eerste tango! Later op de avond was het echt geweldig hoe alle mensen op de dansvloer staan, zoiets heb ik in Nederland nog niet gezien, en ik dacht: 'dat wil ik ook kunnen!' Dus ben van plan dit soort avondjes vaker op de planning te zetten, echt tof om mee te kunnen doen. De show was dit keer eenberoemde tangozanger, aan de reacties op te merken. Het gênante was dat wij, drie uitwisselingsstudenten die de beste man niet kenden, de allerbeste tafel hadden recht voor het podium... We hebben maar extra enthousiast gedaan. Hij leek over serieuze zaken te zingen, Argentijnse historie of politiek gok ik..? Voor de liefhebber, ik heb een filmpje op m'n youtube-kanaal gezet, de geluidskwaliteit is niet best maar het geeft wel een indruk:http://youtu.be/o3HHkzRKzcU

Vorig weekend zondag was een uitstekende dag om over de bekende begraafplaats in Recoleta te slenteren. Echt ongelooflijk, graven zijn enorme bouwwerken met standbeelden, hoe groter en imposanter hoe beter. We hebben geprobeerd ons aan te sluiten bij een Spaanstalige rondleiding, verhalen over de bobo's die op Recoleta begraven liggen, maar dat was toch iets te hoog gegrepen. En uiteindelijk... hebben we zelfs Evita gevonden! Deze plek is zeer geschikt om rond te dwalen op een zonnige vrije middag. Naast de begraafplaats was leuke markt (met tango: http://www.youtube.com/watch?v=sCXwAu7zjKg) en op het grasveld speelde een goede reggaeband. Een perfecte relaxte luie zondag zo... Ook de reggaeband heb ik op film vastgelegd, omdat het kon:http://www.youtube.com/watch?v=KNhJUoB4Jq0&feature=channel

Afgelopen weekend een verzwakte versie van 'el dia de San Patricio' meegemaakt, was niet erg indrukwekkend. De meeset indruk maakte een erg slechte U2 coverband... plaatsvervangende schaamte... maar zo slecht dat het weer vermakelijk was, dus desondanks een leuke avond gehad. Zondag een uur in de bus gezeten richting de 'Feria de Mataderos', een soort markt/fancy fair met als onderwerp gauchos. Helaas was de Feria afgelopen zondag niet daar... het begint weer vanaf april. Jammer. Maar toch was het leuk, want er was wel een andere markt waar ik mezelf op (onder andere) een voetbalshirt heb getrakteerd: Messi 01 natuurlijk! Op een prachtige wit met lichtblauw gestreepte achtergrond. Nou ben ik niet de grootste voetbalfanaat, voor slechts 2,70 euro kon ik hem niet laten liggen! En wederom het weekend afgesloten met een verrukkelijke asado in de casa.

Hier in huis hebben inmiddels de nodige veranderingen plaatsgevonden. Drie dagen na mijn komst zijn er twee jongens vertrokken (geen oorzaak-gevolg relatie in dit geval) en er is een hele bunch nieuwe chica's aangekomen. Sinds anderhalve week is dit nu een steady groep, we zijn met 11 studenten (waarvan vier mannen), behoorlijk aantal! Maar leuk, het is heel gezellig zo! En dat kwam gister goed van pas, want toen was het mijn compleaños! Op het lab hebben we een heerlijke taart gegeten: bodem van brownie, daarop een laag dulce de leche (een heerlijke caramelachtige creme, typisch van Argentinië of BA) en afgemaakt met een meringuetopping. Erg lekker! De taarten en zoetigheden hier zijn in het algemeen bijzonder lekker en op elke straathoek is wel een zogenaamde panaderia te vinden. Toen ik thuiskwam heb ik met wat roomies getoast met Warsteiner op mijn 23 jaren! Later heb ik nog vanallerlei cadeautjes van ze gekregen, sieraden etc. erg lief! En als toetje nóg een heerlijke taart met dulce de leche! En zo hadden we een goede bodem gelegd om verder te feesten in de bar Alamo. Was kortom een geslaagde verjaardag! En ik ben maar liefst drie keer toegezongen, waarvan een keer via de webcam vanuit Oss, leuk! Ik hoop dat jullie er allemaal eentje op gevat hebben!

Cool

Vanmorgen weer vroeg op om naar de promotieverdediging van een collega van het lab te gaan. Was een confontratie met de mindere kanten van Buenos Aires: verkeerschaos! De metro ging niet, waardoor honderden mensen in de bus wilden die ik ook moest hebben. En omdat bussen gewoon midden op de weg stoppen als het niet anders kan stroomt het verkeer absoluut niet door. Vervelend, want een thesispresentatie is één van die dingen waar het echt niet tof is als je te laat binnenkomt, zelfs niet in Argentinië. En het kon niet anders dan dat ik te laat ging komen hierdoor, tel daarbij op dat ik geen idee had waar ik de bus uit moest en hoe ik het gebouw dan moest vinden, ik de omroepberichten in de metro toch nét niet begrijp, en ook iets vragen in het Spaans niet altijd vlekkeloos verloopt. Kortom, een hoop stress maar uiteindelijk ben ik er gekomen, 30 minuten te laat (maar het was pas 10 minuten bezig, blijft Argentinië

Wink
), maar gelukkig had iedereen last van deze situatie en werd mij niets kwalijk genomen. En ik was gelukkig ook niet de enige die te laat kwam, en ik kon er natuurlijk ook niets aan doen. Deze thesisverdediging ging er heel anders aan toe dan in Nederland. Het is een vrij informeel gebeuren, er zijn geen familie of vrienden bij en de woorden 'hora est' zijn niet gevallen. Het was in het Spaans, maar aangezien ik de presentatie voor de 3e keer zag kon ik het aardig volgen. Daarna gingen we lunchen met de groep, gezellig!

Nog een opmerkelijk feitje trouwens, sinds ik hier ben zijn er elke maandag stortbuien en onweer! Op mijn verjaardag was het de vierde maandag op rij. Dinsdagochtend regent het dan nog een beetje en de rest van de week is het stralend weer! Hebben de weerkundigen onder ons hier nog ideeën over of is het slechts toeval..?

Een nieuwe lading foto's zal ik morgen uploaden. Het beste allemaal, geniet van de lente in NL! Gelukkig is het hier ook nog warm, van mij mogen de herfst en winter hier nog even wegblijven.

Veel liefs,

Eline

Reacties

Reacties

Cynthia

Super tof weer dit verhaal! T klinkt alsof je iig goed vermaakt :)

wilmy

weer fantastisch, Eline! ik hoop dat het nog lang zomer blijft daar, alleen al om al dat buiten"vermaak"!
Met dat eerste youtube-filmpje is iets mis: "is een duplicaat?" ik zie i.i.g. niets...
veel liefs, mama

Judith

Gaaf Eline! Vooral doorgaan met de danslessen. Ik heb hier in NY een hoop Zuid-Amerikanen leren kennen en die kunnen allemaal zo goed dansen, ben ik jaloers op en het maakt de feestjes spectaculairder :)
xx

Joris

Ha Lien,
ik ben de eerste viewer van je Argentijnse zanger filmpje. De link in het verhaal gaf inderdaad een foutmelding en ik heb het gevonden via 'Videos van deze gebruiker'.

Verder vraag ik me met jou af wat de percussionist van de reggae-band toch voor een rare kromzwaarden hanteerde...:S
Haije

Eline

Deze link zou moeten werken voor het filmpje van de tangozanger: http://www.youtube.com/watch?v=kjfjcp-Zevk&context=C49174ccADvjVQa1PpcFPSCin_FqwTC-wRDTzujjfvBVwKDR9l8Hw=

Marianne Willemse

Hoi Eline,

Heerlijk om je verhaal te lezen. Ik zie het voor me en in mijn hoofd schijnt bij het lezen een warme zon. En die warme gloed voel ik tijdens het lezen. Je loopt dus elke dag heel wat. Dus voldoende lichaamsbeweging. En natuurlijk dansen. Ik moest meteen aan mijn moeder(jouw oma) denken, die heel gek op dansen was. Heb jij toch een staartje van meegenomen, denk ik.
Fijn dat je zo'n leuke verjaardag hebt gehad en ik krijg het idee dat je aardig je weg in Buenos Aires vindt zowel in contacten als met de taal. ( met vallen en opstaan natuurlijk) Ik ben cht benieuwd hoe goed jij over een paar maanden Spaans spreekt en begrijpt.
Nou Eline, ik ga me voorbereidingen treffen om naar bed te gaan. Vannacht lag ik pas om 4.45 uur in bed (zomertijd is vannacht ingegaan) en morgen sta ik om 6.15 uur op. Dus ik wil een beetje uitgerust de week starten.
JIj ook een goede start en tot binnenkort weer.

Lieve groetjes,

Marianne Willemse

Esther

Hey Eline, (nu wel de goeie naam neergezet?)

Op de een of andere manier, heb de mail over het hoofd gezien, maar vond ik hem nog wel terug :) Superleuk verhaaltje weer! Haha je omschrijft het echt heel grappig en ik krijg een beetje een idee hoe je het hebt.
Skypen binnenkort weer?

Esther

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!