ElineBA.reismee.nl

San Telmo, theaters, La Bomba en Dutch stuff

!Hola! ¿Que tal? ¿Cómo andan?

Het is alweer voorbij, maar ik wil toch nog even van de gelegenheid gebruik maken om jullie een '¡Felices Pascuas!' te wensen. Ik heb twee heerlijke gekookte eitjes op en een broodje met hagelslag, en een asado, omdat Pasen dit jaar op een zondag viel . Ik hoop dat jullie ook van een lekkere Paasmaaltijd hebben kunnen genieten. Het is alweer een tijdje geleden dat ik jullie op de hoogte heb gebracht van mijn avonturen op het zuidelijk halfrond, dus bij deze:

Ten eerste zal ik even de hagelslag toelichten: ik had ter gelegenheid van mijn verjaardag een pakket uit Oss gekregen! Bevatte mijn eigen sandaaltjes, die ik uit m'n koffer heb gegooid in NL toen ik zes kilo moest lossen (mocht maar 23 kilo meenemen) , een heerlijk parfummetje, wat vrolijke tulpjes, kaarsje, paaseihouder en de nodige zoetigheden, waaronder de klassiekers paaseitjes en stroopwafels. En de hagelslag dus. Heel erg leuk en ben er nog steeds van aan het genieten. Mijn huisgenoten vonden de stroopwafels ook enorm lekker. En ik wil hier ook even bij vermelden dat ik best trots op mezelf was dat het gelukt is dit pakket op te halen. Moest er namelijk helemaal voor naar het internationale postkantoor, met de trein (jullie weten het met de treinen hier...), en toen moest ik mijn 6-cijferige nummertje tussen een hele rits andere nummers herkennen als het werd omgeroepen via de intercom. Gelukkig had ik een uur om mijn nummertje te oefenen en heeft de trein mij en het pakket vervolgens weer heel naar Moldes gebracht.

Een behoorlijk thema afgelopen weken in mijn leventje was de aanwezigheid van twee Nederlanders, Utrechters zelfs, hier in BA. Miranda ken ik van mijn Spaanse lessen in Nederland, en omdat we beiden in Buenos Aires zouden zijn hadden we emailadressen uitgewisseld. Miranda studeert diergeneeskunde en is samen met (studie)vriend Thijs door Peru, Brazilië en Argentinië gereisd en BA was hun laatste stop. Het klikte heel goed met die twee, waardoor we samen veel leuke dingen hebben gedaan (zie foto's voor meer)! Ook heel leuk om ervaringen uit te wisselen over cultuurverschillen en dergelijke natuurlijk, met Amerikanen is dat toch weer anders dan met NL'ers.

Op een zondag ben ik met bovengenoemde personen en een roomie naar San Telmo getogen. Dit is het oude deel van Buenos Aires, waar in het weekend een grote markt is én waar de tango op straat gedanst wordt (maar dat gebeurt hier wel meer). Helaas ben ik op deze markt de leren tas van m'n dromen misgelopen, doordat ik nog 'even' verder wilde kijken en de tas in kwestie verkocht was toen we terug kwamen bij de kraam. Het was ook gaan regenen, maar omdat mijn koopman er nog wél stond kreeg ik goede hoop, maar helaas... Gelukkig zijn er nog meer leren tassen in Buenos Aires :). Deze zondag in San Telmo hebben wij bij groot geluk de, hebben we ons laten vertellen, beste tangodanseres van Argentinië gezien. De woensdag ervoor was ze getrouwd, met een Amerikaan die ook ooit naar Buenos Aires getogen was, en het kersverse paar slenterden met familie over de markt van San Telmo. Bij de dansvloer werden zij spontaan de dansvloer op gevraagd, zie hier het resultaat: http://youtu.be/O4WhRl7TAu4. Wij waren allemaal behoorlijk onder de indruk hiervan, het maakte zelfs de misgelopen tas goed ;).

Een ander event waar ik behoorlijk enthousiast van ben, elke maandagavond plaatsvindend in Buenos Aires, is La Bomba de Tiempo! Dit is een optreden van een groep van ongeveer 14 percussionisten waarvan een aantal als dirigent optreden. Het tweede uur van de show wordt de boel aangevuld met een gastoptreden, heb een zanger, trompettist, en pianiste gezien tot nu toe. Hoog niveau, volle zaal vol dansende mensen, echt supergaaf. Ben inmiddels twee keer geweest en heb een cd'tje gekocht. Zie deze link voor een impressie, het geluid is slecht zeg ik erbij, maar voor een indruk is het misschien toch leuk: http://youtu.be/yRvvwVxpiWY

Afgelopen week had ik de tijd om leuke dingen te doen, omdat het Semana Santa was! Dit jaar viel deze week gunstig samen met de Dag van de Malvinas (maandag 2 april) waardoor ik alleen dinsdag en woensdag naar het lab hoefde. Zowel Witte Donderdag als Goede Vrijdag zijn hier feestdag, tweede Paasdag doen ze helaas niet ;). Op de maandag van Semana Santa ben ik met de Dutchies gaan fietsen in het ecologische reservaat vlak aan de rivier. In vond het reservaat persoonlijk wat tegenvallen, je kon niet veel verder kijken dan de bomen langs het pad en een blik op de (smerige) rivier. Maar, het was heel fijn om weer even op een fiets gezeten te hebben en wat verder te kijken dan het appartementencomplex aan de overkant van de straat. Daarbij was het prachtig weer en is het reservaat wel heel geschikt om lekker te recreeëren. En het biedt een goed uitzicht op de skyline van Buenos Aires (zie foto's). De donderdag van Semana Santa ben ik naar Teatro Colon geweest, hét theater van Buenos Aires, met een (nog steeds) belangrijke sociale functie voor de upper class. Erg mooi allemaal, voor degene die een stukje rondleiding mee willen pikken: http://youtu.be/ZLreRNOVTAg. Heb geprobeerd een kaartje te bemachtigen voor de balletvoorstelling Carmen, helaas waren er alleen nog staanplaatsen op de allerhoogste balkons. Dat is me afgeraden omdat je dan echt heel weinig ziet dus daar heb ik voor bedankt. Aangezien ik hier nog een tijdje ben moet het lukken om een betere plek voor een andere voorstelling te bemachtigen! Daarna zijn we naar het Evita museum getogen, ook leuk om te zien en een mooi museum. Een beetje jammer van deze dag was het metroritje na het museum... Hier ben ik namelijk beroofd van m'n gouden kettinkje :( Mijn metgezel en ik hadden al twee verdachte mannetjes opgemerkt, en net toen we aan het overleggen waren hoe het beste konden voorkomen dat ze ons zouden beroven voelde ik een hand in m'n nek en ik zag nog net de twee mannetjes wegrennen met mijn ketting... Heel erg jammer dit, maarja helaas is dit ook een deel van Buenos Aires. Ik ben zeker niet de eerste die dit overkomt, toeristen zijn een geliefd doelwit maar ook de meiden van het lab en mijn gastouders zijn allemaal wel een of meerdere ke(e)r(en) beroofd. Een goeie waarschuwing en maar hopen dat het hierbij blijft.

Om even met iets leuks af te sluiten: ik ben in de tweede mooiste boekwinkel van de wereld geweest! Deze bevindt zich namelijk in een voormalig theater, een leuke plek om wat tussen de boekenkasten rond te dwalen of te lezen. Genoeg mensen die hier in de zitjes of gewoon op de grond de hele dag gaan zitten lezen. Ik heb uiteraard ook een boek gekocht: Brida van Paulo Coelho. Wel in het Engels moet ik helaas bekennen... Ik beloof jullie dat ik nog een keer aan serieuze literatuur in het Spaans ga beginnen, daar is het nu nog iets te vroeg voor. De mooiste boekhandel ter wereld is ons natuurlijk allemaal bekend: selexyz Dominicanen in Maastricht! Wie had dat gedacht... ;)

Wat betreft de serieuze zaken: op stage begint het ook allemaal lekker te lopen nu. Ik kan aan de gang met foto's maken met de microscoop en cellen tellen. Klinkt saai maar ik ga ervan uit dat het tot baanbrekende resultaten gaat leiden. Uiteindelijk. Verder zijn we druk bezig met de muizen, komt vanalles bij kijken. En ik ben uiteraard bezig om mezelf de slang van Buenos Aires aan te leren door mijn oren te spitsen op het lab. Gaat prima allemaal en het wordt steeds leuker nu :).

Last but not least: de blaadjes beginnen hier van de bomen te vallen en het wordt in de nachten al behoorlijk koud af en toe (10-15 graden). Jas mee dus! Het Paasweekend en deze week is het gelukkig nog heerlijk, 20-25 graden. Afgelopen woensdag was er trouwens een tornado/enorme storm in Buenos Aires geweest, 12 mensen dood. Tornado's/stormen zoals deze zijn hier zeldzaam, maar voor de komende tijd zijn ze vaker voorspeld. Als dat maar goed gaat... De maandagse onweersbuien zijn trouwens wel opgehouden, zal toch toeval geweest zijn :).

Het beste voor in NL, hoop dat de zon snel komt en blijft!

Liefs, Eline

ps. In de openingszin van dit verhaal vraag ik jullie hoe het gaat, of letterlijk hoe jullie 'lopen'. De locals hier verwachten niet dat je antwoord geeft op die vraag, of in ieder geval niet meer dan 'bien, ¿vos?' Maar ik heb er totaal geen problemen mee om langere verhalen van jullie te horen over hoe het ermee staat! :)

Reacties

Reacties

Kirs

Lieve Eline!

Wat een ontzettend tof verhaal! Eigenlijk al je verhalen tot nu toe;) Ben blij dat het je het zo naar je zin hebt en zoveel dingen overneemt. Wel erg jammer van je kettinkje natuurlijk.

Kijk uit naar je volgende verhaal!

Veel liefs kirs!

Pascal

Haha prachtig: "Omdat Pasen dit jaar op een zondag viel" Die houden we erin Eline ;)

cynthia

leuk verhaal weer, ook mooie filmpjes... jammer van je kettinkje :( binnenkort maar weer es een keertje skypen?! xxx

wilmy

leuk zeg! ook die filmpjes, maar het laatste kan ik niet openen...
Hoezo PASEN dit jaar op ZONDAG?? oei....
maar toch héél véél liefs van je mama!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!